(Reflecții pe marginea unor alegeri).
Aparent nimic nu
prevedea o intrigă în ”Danemarca lui Smirnov”, dar marafetul a venit de unde
mai puțin administrația de la Tiraspol se aștepta – din Rusia. Faptul că
Kremlinul și-a schimbat favoritul pentru ”președinția Transnistriei” a devenit
subiect pentru interpretări și speculații, derutând pe unii și alimentând,
pe alocuri, speranțele într-o soluționare echitabilă (pentru Chișinău) a unui
diferend existent de atâta vreme. Speranțe, evident, sau din păcate, total
nefondate. Pentru a înțelege mai bine situația se impune o abordare a problemei
prin prisma intereselor Rusiei, care rămâne cel mai important jucător pe acest
teren.
Miza Moscovei în această zonă nu
este atât Transnistria, unde ea se simte acasă, cât Republica Moldova. La
moment eforturile Rusiei sunt orientate spre menținerea Chișinăului în arealul său
de influență. Odată cu evidentul declin al PCRM cu liderul său
depășit de timp și de evenimente, Moscova încearcă diferite proiecte de
alternativă pentru a controla politica de la Chișinău. Până la moment aceste
eforturi nu prea au îndreptățit așteptările sau chiar au dezamăgit. Proiectul
”Valeriu Pasat” cu implicarea bisericii ortodoxe supuse Patriarhiei ruse, încercările
de-ai apropia pe Vladimir Voronin și Marian Lupu nu au avut succes, la momentul respectiv.
Evident că Moscova nu se resemnează. Un proiect
alternativ, în derulare, poate fi cel legat de ”grupul Dodon” și revitalizarea
Partidului Socialist. La o adică, în mobilizarea electoratului prorus pot fi
aplicate și alte metode. De exemplu, prin provocarea dnei V. Pavlicenco la
chemări isterice de unire imediată și necondiționată cu România etc. După cum
arată practica, această acțiune este una eficientă, dar ține mai mult de
tactică, însă situația necesită soluții strategice.
Activismul Kremlinului în relațiile
cu Chișinăul din ultima vreme este determinat de specificul momentului politic
prin care trece Republica Moldova. La etapa actuală spectrul politic moldovenesc este
marcat de un echilibru relativ, stabilit în confruntarea dintre principalele
forțe politice. Actuala conjunctură politică din Parlament confirmă acesta.
Subscriem părerii lansate în
diferitele analize, că decizia de vot a cetățenilor Republicii Moldova, plasarea
partidelor pe eșichierul politic în mare parte are loc în bază clivajul
geopolitic: Estul sau Vestul. În urma alegerilor parlamentare din 2009-2010
balanța a înclinat puțin spre Vest, înregistrându-se o reorientare a politicii
Chișinăului spre Europa, de unde și denumirea alianței formate de noua putere.
Depășirea crizei politice și întreprinderea unor acțiuni concrete în direcția
integrării europene, valorificarea suportului european, fără îndoială, ar
întări opțiunile proeuropene ale cetățenilor. Perpetuarea crizei
politice, după cum ne-o demonstrează și sondajele, nu face decât să slăbească,
spre satisfacția Moscovei, opțiunile proeuropene în rândurile populației. Ușor
putem deduce cât de interesată este astăzi puterea de la Kremlin in alegerea
Președintelui și depășirea crizei politice de la noi. Prin urmare, momentul
actual este unul critic pentru evoluția politică a Republicii Moldova. Balanța ușor
poate fi schimbată.
Conștientizând specificul
conjuncturii create, pornind de la principiul ”acum sau niciodată”, diplomația
rusă încercă toate mijloacele pentru a-și păstra influența în zonă, privită ca
una ”de interes vital”, ca, de altfel, tot ce ține de spațiul postsovietic.
Anume din această perspectivă trebuie abordate activismul Kremlinului în
”problema Trasnistreană” și readucerea subiectului dat pe tapetul relațiilor
internaționale. Rusia încercă, după cum au observat și unii analiști
occidentali, să folosească Transnistria drept monedă de schimb în promovarea
intereselor sale strategice care depășesc, uneori, cadrul spațiului dat. Ca un
jucător puternic și abil Moscova, încearcă să profite la maximum de problema
Transnistreană, transformând-o nu atât într-o monedă de schimb, cât într-o
valută convertibilă. La nivel ipotetic se întrevăd, cel puțin, două
ținte-obiective pe care le urmează Moscova folosind problema diferendului din
stânga Nistrului.
Imitând o cedare în problema
Transnistreană, prin exercitarea unor presiuni asupra administrației de la
Tiraspol, diplomația rusă încearcă să obțină unele concesii din partea SUA și
UE în chestiuni de interes major pentru Moscova. Aici, sunt evidente două
beneficii pe care vrea să le obțină Rusia: acceptarea în Organizația Mondială a
Comerțului (WTO) și regim liberalizat de vize cu țările membre UE. Actuala
putere de la Kremlin are nevoie de aceasta și pentru a-și lustrui imaginea pe
interior. De aici și întrevederile
Medvedev - Merkel la care s-a alăturat și președintele Sarkozy.
În ce privește Republica Moldova, după cum
menționam mai sus, ținând cont de specificul momentului politic prin care trece
societatea, marcat de fragilitatea raportului de forță instalat pe arena
politică, Rusia este interesată în restabilirea influenței de odinioară. Pentru
aceasta, pe lângă metodele cunoscute Kremlinul va utiliza și ”factorul
transnistrean”. Este posibil ca Moscova
va încerca promovarea unui proiect de reintegrare a Republicii Moldova, pentru a
valorifica potențial său politic din Transnistria, care până acum este mai mult
un capital mort. Pe listele electorale în Transnistria sunt înscrise 406 mii persoane. Realitatea
este, că la alegeri participă circa jumătate, dintre care peste 90 la sută o
constituie adepții fideli ai Rusiei. Printr-un efort suplimentar ușor pot fi
mobilizați peste 300 de mii de susținători. Aceste voturi plasate în bătăliile
electorale din dreapta Nistrului pot înclina balanța în favoarea Rusiei și restabili
status quo-ul de până la 2009.
Dacă va rata șansa integrării
europene, Republica Moldova poate să rămână pentru un timp îndelungat în arealul de influență a Moscovei. Nu este
exclusă și ademenirea Chișinăului în noua comunitate Euroasiatică. Probabil vor
fi și oferte generoase, sub aspect economic,
greu de refuzat și ușor acceptate de marea majoritate a populației
obosită de ineficiența noii puteri.
Prin urmare, scopul real al
actualei puteri de la Moscova este nu atât reintegrarea Republicii Moldova, cât
transnistrizarea ei și menținerea în sfera sa de influență.
La proiecte noi și oameni noi!
Moscova înțelege, că pentru eventualele negocieri cu Chișinăul este necesară o
schimbare în administrația de la Tiraspol. Este evident că Igor Smirnov nu mai poate servi acestor noi
stratageme. Ramolit și avid de putere, el va fi înlocuit cu altul, la fel de
loial Kremlinului, dar cu o imagine mai agreabilă. Schimbarea va fi una de
formă nu și de conținut. De aici și ”intriga” în alegerile prezidențiale de la
Tiraspol.
Foarte interesanta versiunea asta cu voturile plasate în bătăliile electorale din R. Moldova care pot înclina balanța în favoarea Rusiei. Am auzit-o prima oara acuma si mi se pare foarte viabila :)
RăspundețiȘtergereUn articol care reusheshte sa prezinte un amalgan de informatzii intr-o forma bine cuagulata......sincer,pentru mine a contat forte mult pozitia d-tra neutra in ceea ce priveshte Kremlinul si implicarea acerba in apararea intereselor statalitatzii RM,iar ultimu aliniat pune accentul pe ,,i".Jos palaria!
RăspundețiȘtergere