Argument. Zóon politikon (in lb. greacă ζῷον : animal și πoλίτικoν: social sau politic), este o
sintagmă folosită de Aristotel în lucrarea sa „Politica”. Omul este văzut de
către filosoful grec ca „zoon politikon” – animal politic, traducere ambiguă
care trebuie înţeleasă eliminând conotaţiile „biologice" ale expresiei şi
care vrea să spună că omul este o „fiinţă socială”, neputând trăi în afara
comunităţii.
Între „cea mai mare minune” (Sofocle)
și „pată ruşinoasă a naturii” (Schopenhauer),
calificativul dat omului de către Aristotel pare a fi cel mai adecvat. Omul mai
este definit drept: „trestie cugetătoare” (Pascal), „minunea şi gloria lumii”
(Darwin), „esenţa ansamblului relaţiilor sociale”, „o fiinţă care ştie sau
poate şti că ea trebuie să moară” (Landsberg), o „deghizare, minciună şi
ipocrizie, şi faţă de el şi faţă de ceilalţi” (Pascal), „singurul animal care
trebuie să muncească”, „singura creatură care trebuie să fie educată” (Kant),
unica „fiinţă mincinoasă” „este bestia blondă” (Nietzsche), „un animal de
pradă” (Spengler), „maimuţă degenerată, îngâmfată până la megalomanie” (Th.
Lessing), „fiinţa bolnavă de putere” (Seidel) etc.
Când Aristotel definea conceptul „om”
ca zoon politikón, o făcea referindu-se la dimensiunile sale sociale și politice. Omul și animalul sunt sociale (prin natura lor), dar din ele
doua numai omul se comportă politic. Animalul-ființă umană spre deosebire de animalul-animal are o
abilitate naturală de a se relaționa politic. El a mai spus
că cei care nu sunt în măsură să trăiască în societate (sau care nu au nevoie
de existenta ei prin însăși natura lor), sunt cei care întrunesc (deja) „condiția de animal” sau cei care întrunesc (deja) „condiția de zeu”.
Deseori auzim: Nu mă interesează politica! Nu am nicio treabă cu politica!
Pe lângă elementul protestatar pe care le conţin aceste exclamaţii mai sunt şi un
semn al raţiunii eşuate. Ne propunem să venim de fiecare dată şi cu un argument
care să ne ajute să descoperim unele aspecte ale politicii pentru a o face mai
înţeleasă. Poate ne mai schimbăm unele atitudini, depăşim nişte stereotipuri şi
încercăm să ne implicăm în politică dintr-o motivare internă, dar şi în
cunoştinţă de cauză. Politica, după cum e şi firesc, va continua să dezamăgească
prin definiţie. Nu este exclus că vom mai percepe politica drept un lucru indezirabil.
Un rău, dar, unul necesar. E important să conștientizăm că totul depinde de noi. De de toţi împreună și de fiecare în parte.
Politica, între agonie, siguranţă
şi ură
Insomnii geopolitice. Tema principală care a marcat
domeniul politic în această săptămână a rămas pe segmentul extern. Din noiembrie
2013, Ucraina rămâne în centrul atenţiei opiniei publice internaţionale. De
câteva săptămâni, doar vizorul s-a deplasat de la Maidanul din Kiev spre Crimeea.
Spaţiul virtual abundă de opinii despre evenimente, protagoniști şi posibile consecințe. A te lansa în prognoze cu privire la evoluţiile
legate de evenimentele din Crimeea atunci când actorii acţionează fără a ţine
cont de propriile interese este o chestiune hazardată. Un lucru este clar:
lumea a devenit alta decât era acum câteva săptămâni.
Prea multe probleme s-au acumulat în peninsulă de-a lungul istoriei
ultimelor secole. O ilegalitate urmare a unui abuz comis de Nichita Sergheevici
Hruşciov, prin includerea peninsulei Crimeea în componenţa Ucrainei, se
încearcă a fi soluţionată printr-o altă ilegalitate. Acţiunile lui Hruşciov, ca
şi ale oricărui conducător în cadrul unui regim totalitar, erau autoritare,
voluntare şi abuzive. Cunoaştem asta pe propria piele, pardon, teritoriu.
Acum, în 2014, se încearcă înlăturarea acelei nedreptăţi printr-o altă
ilegalitate. Prin sfidarea tuturor normelor de drept internaţional, prin
încălcarea echilibrului care se stabilise la sfârşit de mileniu. La un moment
dat totul părea atât de frumos, cel puţin pe bătrânul continent. Părea că lumea
şi-a regăsit sensul şi a început s-o ia într-o direcţie nouă, alta decât cea a
confruntării, urii şi intoleranţei. Procesele de globalizare, cu toate
provocările şi problemele aferente, îndreptau Europa spre un spaţiu fără
frontiere, punând astfel capăt instinctelor războinice, care au adus atâtea
pagube şi nenorociri întregii omeniri.
Dacă Europa de Vest se mişcă spre o lume fără frontiere, nu se întâmplă aceasta
şi în spațiul din Est. A devenit tot
mai evident că lumea nu a depăşit principalele contradicţii. Ele au izbucnit
chiar în cadrul european, care la un moment dat părea cel mai avansat. Deodată,
cu toţii ne-am amintit de S. Huntigton care încerca să argumenteze că
principală cauză a conflictelor în viitor vor fi diferențele de ordin cultural și religios.
Rusia în persoana actualilor diriguitori de la Kremlin nu face altceva
decât să exploateze aceste diferenţe, care se regăsesc şi la nivel de
mentalitate. Se exploatează din gros sentimentul de grandoare al unui popor ale
cărui gene mai sunt imperiale.
Urmând logica întregii evoluţii istorice, dar şi a unei analize
sistemice, devine evident că spiritul EuroMaidanului, mai devreme sau mai
târziu se va apropia de zidurile Kremlinului. Este agonia unui regim pe ducă şi
a unui autocrat delirant. Nimic nou. A mai fost. Puţini au rezistat. Istoria se
repetă. Finalul este unul previzibil. Acum contează preţul. Cineva va trebui să
plătească.
Ţarcul politic autohton. Evenimentele din ţara vecină
au eclipsat interesul pentru problemele noastre interne. Pe acest fundal aleşii
din parlament şi-au zis: acu-i acu şi au decis să-şi mai tragă câte un apartament
în centrul Chişinăului. La un preţ preferenţial, desigur. Diferenţa urmează s-o
achităm noi prin neîncasările de la buget. Nimic nou. Sfârşit de mandat,
incertitudine, stres… Iar de aici şi cunoscutul sindrom: după noi, potopul. Nu
ne mai miră nimic. Bunului-simţ demult i s-a cântat prohodul.
Pe parcursul unei săptămâni, ne plimbăm cu toţii prin spaţiul virtual cu
maşinile unui ex-preşedinte de ţară, lider de partid cu pondere la
electorat. Întrebat direct dacă este adevărat ce se vorbeşte în târg, ne-a
liniştit că totu-i legal şi că sunt nişte scorneli şi aiureli din capul cuiva. Până
la urmă, n-am înțeles: legal, scorneli sau
aiureli? Şi în capul cui?
Un alt personaj important, un prim-ministru, tot ex- şi tot lider, de
acum al altui partid cu pondere, dar la un alt electorat, ne lămureşte cât de indicate
pentru sănătatea unei democraţii sunt pragurile electorale înalte. Calea spre
olimpul politic devine tot mai anevoioasă. Doritorii sunt sfătuiţi să se
antreneze. Mai ştii…
Optimismul şi bucuria vine de la actualul prim-ministru, dl Iurie Leancă.
Cu adevărat istorice sunt întâlnirile avute de domnia sa atât la Washington,
cât şi în diferite capitale europene. „Moldova este mai bună și mai sigură decât acum patru ani!”, afirmă premierul
nostru. De acord. Dar totu-i relativ, mai adăugăm noi. Dacă „decât acum patru
ani”, nici nu era necesar un prea mare efort pentru a face Moldova mai bună. În
privinţa siguranţei, o fi! Totuşi, pentru a înlătura orice nesiguranţă în privinţa
siguranţei (iertat să-mi fie acest calambur), n-ar strica să cerem şi părerea experţilor
în domeniul bancar, oamenilor de afaceri care merg să cumpere valută pentru a-şi
onora nişte obligaţii, specialiştilor în securitatea energetică, cetăţenilor
simpli. Mă tem că vor face opinie separată. De aici şi chestia cu
relativitatea.
Dar destul cu reflecţiile. Este timpul să ne luăm doza de ură. Vă faceţi
comod. Găsiţi telecomanda şi zapaţi la întâmplare un post TV. Cel mai probabil,
va fi unul rusesc. Sunt în abundenţă! Atenţie, avem şi abundenţă! Vezi că se
poate!
(publicat în Jurnal de Chișinău, 14.03.2014)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu