Asistăm la o
polemică pătimașă ce zi de zi crește în turații cu privire la modificarea
sistemul electoral. Opiniile se împart: unii spun că trebuie păstrată actuala
stare de lucruri, alții optează pentru modificarea sistemului electoral
existent. Problema nu este simplă sau una inventată. Sistemul electoral
reprezintă un mecanism pentru transformarea votului cetățenilor în demnități
publice. Într-o democrație, faptul „pe cine alegem?” depinde în mare măsură de
„cum alegem?”, în sens de mecanism (sistem). Reieșind din realitățile noastre,
se dovedește nu mai puțin important și răspunsul la întrebarea: cum putem, în
mod eficient, în perioada dintre alegeri, să-i responsabilizăm pe cei aleșii?
Practica ne dovedește că modificarea sistemelor electorale sfârșește prin
adoptarea modelului care îi avantajează la momentul respectiv pe cei angajați
în schimbare. Republica Moldova nu este o excepție.
Deși, efectiv,
nu a fost aplicat niciodată de la adoptarea Constituției, sistemul mixt, că în
jurul lui se încing spiritele, deja își are și la noi propria istorie. De-a
lungul timpului, dar mai ales în ultimii ani, schimbarea sistemului electoral a
servit partidelor noastre drept temă pentru campaniile politice, motiv de
constituire și rupere a înțelegerilor politice, subiect de speculații, șantaj
și chiar țeapă pe care și-au tras-o reciproc politicienii. Pe scurt, toată
istoria legată de promovarea, aprobarea și apoi abrogarea sistemului electoral
mixt este relevantă relativ la cum s-a făcut și se mai face politică în
Republica Moldova.
Primii care
și-au dorit un sistem electoral mixt au fost cei de la PLDM, care, încă prin
2008 au lansat iniţiativa privind alegerea președintelui țării prin vot direct
şi trecerea la sistemul mixt de alegere a Parlamentului. Pe la sfârșitul anului
2011- începutul lui 2012, PDM a promovat intens votul uninominal, ca mai apoi
să vină cu un proiect de lege privind reformarea sistemului de alegere a
deputaţilor prin introducerea sistemului mixt de alegere a parlamentarilor. La
19 aprilie 2013, cu 63 de voturi ale deputaților democrați, liberal-democrați
și liberal-reformatori, Parlamentul adoptase, în lectură finală,
proiectul de lege privind implementarea sistemului electoral mixt. Astfel, 51
de deputaţi din cei 101 urmau să fie aleşi în baza listelor de partid, iar
alţii 50 de parlamentari – în baza circumscripţiilor uninominale. Dar, în doar
două săptămâni liberal-democrații se răzgândesc și, împreună cu deputații
comuniști, și-au abrogat propria hotărâre cu privire la introducerea sistemului
electoral mixt, pe motiv că „a fost adoptat în grabă și încalcă drepturile
constituționale ale cetățenilor de a participa la alegeri și de a fi aleși”.
În realitate,
cauza adevărată, se pare, fusese alta. Pe data de 22 aprilie 2013, ca răspuns
la sesizarea Partidului Liberal privind interpretarea unor articole din
Constituția Republicii Moldova, care reglementează demisia Guvernului ca urmare
a exprimării votului de neîncredere (a adoptării unei moţiuni de cenzură) de
către Parlament, Curtea Constituțională adoptă o hotărâre în care se stipulează
că „Prim-ministrul unui Guvern demis prin moţiune de cenzură pentru suspiciuni
de corupţie este incompatibil cu exercitarea funcţiei şi se află în
imposibilitate definitivă de a continua exercitarea mandatului”. Decizia Curții
îl viza în mod direct pe liderul de atunci al PLDM. Amintim că, printr-o
hotărâre din 5 martie 2013, Parlamentul şi-a exprimat votul de neîncredere
pentru Guvernul Republicii Moldova (moţiune de cenzură), Guvern condus de către
prim-ministrul Vladimir Filat. Neîncrederea faţă de Guvern a fost exprimată, în
principal, în baza suspiciunilor de corupţie şi a altor fapte conexe. Moțiunea
a trecut cu voturile a 54 de deputaţi, inclusiv 34 din partea Partidului
Comuniştilor, 15 - din partea Partidului Democrat, 3 - din partea grupului
socialiştilor şi doi deputaţi independenţi.
Cu toate
acestea, pe 10 aprilie 2013, preşedintele Republicii Moldova îl desemnează pe
Vladimir Filat în calitate de candidat pentru funcţia de prim-ministru, fiind
autorizat să întocmească programul de activitate şi lista Guvernului şi să le
prezinte Parlamentului spre examinare, iar pe 19 aprilie 2013 deputații PLDM,
după cum știm votează un nou sistem electoral, cel mixt.
Asta ne face
să bănuim că între PLDM și PDM avuse loc o înțelegere prin care votul pentru
schimbarea sistemului electoral era condiționat de restabilirea președintelui
PLDM în fruntea guvernului. Pe lângă sistemul electoral mixt, deputații mai
votaseră numirea procurorului general, inamovibilitatea directorului CNA. De
acea decizia Curții Constituționale din 22 aprilie 2013 picase pe neașteptate
pentru Vlad Filat care, în declarațiile sale publice, a lăsat să se înțeleagă
că decizia CC ar fi fost influențată de către conducerea PDM. Supărați pe
democrați, deputații PLDM, împreună cu parlamentarii comuniști, la 3 mai 2013,
au abrogat Legea privind sistemul electoral mixt. Mai mult ca atât, în aceeași
componență s-a votat și majorarea pragului electoral pentru partidele politice
de la 4% - la 6%. De majorarea pragului electoral era mai mult interesat
Vladimir Voronin, pentru a descuraja dezintegrarea PCRM-ului și lipsirea de
șanse de accedere în Parlament a transfugilor politici din Partidul
Comuniștilor, printre care era și actualul președinte al Republicii Moldova,
Igor Dodon. Deputatul Mihai Godea a contestat la Curtea Constituțională
abrogarea sistemului mixt şi modificările la legislaţia electorală, votate de
PCRM și PLDM, dar sesizarea sa din 14 mai 2013 a fost respinsă. Astfel
încercarea de introducere a sistemului electoral mixt în anul 2013 eșuase.
Un timp,
despre schimbarea sistemului electoral nu s-a vorbit nimic. Mai ales că anul
2014 a fost unul electoral, perioadă în care, conform recomandărilor Comisiei
de la Veneția, sistemul electoral nu poate fi modificat. Așa că ultimele
alegeri parlamentare au avut loc după sistemul proporțional cu o singură
circumscripție și cu liste blocate. A urmat anul 2015, marcat de criza bancară,
însoțit de lungi și anevoioase discuții de desemnare și apoi de demitere rapidă
a două guverne. Abia în prima jumătate a lui 2016, mersul lucrurilor în țară a
început să dea semne de stabilizare, astfel încât a fost posibilă revenirea la
discuțiile cu privire la modificarea sistemului electoral.
Asupra
avantajelor evidente, dar și a lacunelor pe care le ascund sistemele electorale
vom mai reveni. Până una alta, observăm cum zi de zi cresc în intensitate
patimile legate de sistemul electoral: îl păstrăm sau îl modificăm? Părțile
interesate apasă tot mai mult pe accelerator, deși pârghia de viteză nu este
cuplată. Deocamdată!
(Publicat pe Deschide.md, 21.02.2017)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu