Simpatică, scumpă și
capricioasă, legitimitatea – o doamnă dorită de toți aspiranții la putere. Deși
o râvnesc mulți, doar unii reușesc s-o cucerească. Odată intrat în grațiile ei,
ești sortit succesului. Mulțimea te adoră. Trăiești impresia că toată lumea-i
la picioarele tale. În același timp, nestatornică este doamna Legitimitate. Nu
zăboveşte prea mult la unul și același cavaler. Pentru a o avea alături, va
trebui să demonstrezi, în permanență, că ești cel mai bun și că o meriți. Este
cochetă, mândră și, pe alocuri, chiar fudulă, doamna noastră. Nu acceptă
jumătățile de măsură!
Legitimitate înseamnă
dragoste, însă nu una oarbă. Ea nu tolerează minciuna, ipocrizia și trădarea.
La un moment dat, când nu te aştepţi şi nici nu îţi doreşti, poți deveni
invizibil. Pentru a-i cuceri simpatia, va trebui să depui eforturi
inimaginabile, dar totul se poate risipi foarte repede. O vorbă spusă nelalocul
ei, o faptă care a ieșit la iveală o deranjează foarte mult. Suferă. Apoi te
uită. Şi atunci devii nevăzut. Asta este altceva decât a fi invizibil: nu mai
ești credibil, puține șanse ai să mai poți reveni. Practic, niciuna.
În politică, legitimitatea
justifică aflarea la putere. Istoria omenirii, în etapele evoluției sale
politice, a cunoscut diferiți factori care au asigurat legitimitatea puterii
politice. În clasificarea lui Max Weber, aceştia sunt reduși, sintetic, la trei
forme de legitimitate politică: tradițională, carismatică și rațional-legală.
Modernitatea, fără a exclude definitiv primele două forme, pune accentul pe
raționalitate și legalitate în legitimarea puterii politice, care, la rândul
său, servește drept fundament pentru un regim democratic, stabil și durabil.
O primă condiție ca o
putere să fie legitimă este să fie legală, adică să fie instituită în strictă
concordanță cu legea. Respectarea acestui principiu face ca învingătorul să își
asume dreptul de a guverna, iar cei guvernați - să-i recunoască acest drept. De
fapt, este unul dintre principiile fundamentale ale unei democrații și face
parte din ceea ce numim stat de drept.
În Republica Moldova, încă
de la primele alegeri, a devenit o tradiție, un fel de sport național ca
învinsul să conteste rezultatele alegerilor. De obicei, declarația de fraudare
a votului este însoțită de diferite învinuiri: falsificarea listelor
electorale, numărătoarea greșită a buletinelor, coruperea alegătorilor etc. Să
ne amintim că falsificarea rezultatelor alegerilor a fost unul dintre
pretextele principale, care a declanșat evenimentele din 7 aprilie 2009.
Cauzele acestei stări de lucruri pot fi diferite: de la neîncrederea în actul
justiției și până la trăsăturile culturii politice a cetățenilor. De fiecare
dată, însă, entuziasmul nostru s-a limitat la învinuiri, fără a trudi și asupra
probării lor. Cu atât mai straniu, cu cât, după ce totul este consumat, apar
niște „eroi” pentru dreptate civică, cu învinuiri de fraudă, chiar pe domeniul
de care ei înşişi erau responsabili!
Suntem în pragul unei noi
campanii electorale. De această dată prezidențiale. În contextul unei situații
politice foarte tensionate, este important ca exercițiul electoral să se
desfășoare în strictă conformitate cu normele legale. Atât litera, cât și
spiritul legii să fie respectate la toate etapele, începând cu întocmirea
listelor electorale și terminând cu procesul de numărare a voturilor. În
realitate, însă, urmărind patimile pe marginea colectării semnăturilor și
înregistrării candidaților pentru alegerile din 30 octombrie 2016, constatăm o
încordare fără precedent a situației politice, o încrâncenare aprigă între
protagoniștii campaniei. În spatele acestora stau cohorte de angajați, foarte
atenți la paiul din ochiul oponenților și, evident, complet indiferenți la
bârna din ochii de alături.
Neîncrederea reciprocă
între candidații la scrutin face ca dezbaterea electorală să derapeze de la
concurența proiectelor și ideilor, cum ar fi firesc, spre un bâlci al
orgoliilor și intoleranței. Dacă stai și analizezi, constați că, de fapt, nici
miza nu este atât de mare. Postul de președinte, într-o republică parlamentară,
nu oferă prea mari împuterniciri șefului statului. Iar situația precară în care
se află țara ar trebui să potolească poftele doritorilor de posturi mari. Aici,
probabil, avem de a face cu motive care depășesc cadrul unor candidați, mizele
transferând-se către persoanele din culisele politicii. Constatăm că aceste
culise deseori se află în afara țării. Unii candidați nici nu se sfiesc să
ascundă faptul că vin mai mult să strice decât să creeze.
Este cunoscut: la îndemâna
guvernării sunt mai multe pârghii pentru a utiliza resursele administrative în
scop electoral, începând de la stabilirea datei alegerilor și până la
utilizarea publicității electorale camuflate, prin crearea de evenimente și
mediatizarea lor. Asta se întâmplă, practic, în toate societățile, chiar și în
cele cu democrație funcțională. De fapt, în interesul guvernării este ca
scrutinul să se desfășoare fără excese majore, de aceea ar trebui să dea cât
mai puține pretexte pentru contestări. Pe de altă parte, reprezentanții
opoziției intolerante deja s-au grăbit să se adreseze partenerilor externi cu
declarații că alegerile vor fi fraudate. Într-un fel, și-au așternut: în caz de
eșec, să cadă pe moale. Totodată, se merge pe o tensionare maximă a situației,
care poate culmina cu agonii postelectorale.
De aceea,
responsabilitatea pentru desfășurarea corectă a alegerilor cade atât pe umerii
guvernării și ai instituțiilor electorale responsabile de organizarea și buna
desfășurare a procesului electoral, cât și pe cei ai opoziției, gata oricând să
provoace stări de conflict și tensiune pentru încălcări minore. Un cuvânt de
spus îl au şi instituțiile societății civile, chemate să monitorizeze procesul
electoral.
Toți cei care doresc bunul
mers a treburilor în țară ar trebui să se îngrijească de readucerea încrederii
cetățeanului în instituțiile statului, deci şi în clasa politică. Legitimitatea
se bazează pe competență și fapte reale, nu pe vorbe goale și manipulare.
Implementarea Acordului de Asociere va lasă tot mai puțin spațiu de manevră
pentru toți cei care râvnesc puterea în scopul îmbogățirii personale. Mai
departe va fi și mai dur. Exemplul României este elocvent. Sperăm că nu va
trece prea mult timp și rândurile politicienilor de pe malul Bâcului vor fi
completate doar de cei pentru care politica este o vocație și o profesie, vorba
aceluiași Weber.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu